Dzisiaj sobie porozmawiamy o ofercie bardziej pod takim względem, może nie, że będziemy sobie po kolei i tam wiecie układać swoją ofertę, nie to nie jest ważne, tylko bardziej będziemy mówiły pod takim względem ogólnym, co tam w ogóle powinno być, jak w ogóle sprzedawać tą ofertę, jak to w ogóle powinno wyglądać, żeby miało jakikolwiek sens i miało jakiekolwiek rezultaty, które w takim sensie podziałamy, czyli „oferta, co w niej zawrzeć oraz jak ją przedstawić potencjalnemu klientowi”.
I zaczniemy sobie od zawartości oferty? Czyli tego jak ona może na przykład wyglądać czy to w formie na naszej stronie internetowej na przykład, czy to w formie takiej jak pdf, na przykład pdf z Canvy, bardzo ładnie wyglądają te pdf z Canvy i tam polecam wam też robić oferty i na sam koniec wam powiem o takich właśnie błędach, które widzę, które zauważyłam, które się powtarzają właśnie pod względem oferty i zarówno jej tworzenia, jej przedstawiania, jej wysyłania i tak dalej, ale to na końcu takie smaczki wam przedstawię, także bądźcie do końca.
Czyli tak, pierwszy temat to przedstawienie się w kilku zdaniach tak, że w każdej ofercie tyle na początek sam musisz powiedzieć kim ty w ogóle jesteś. Te kilka zdań tak naprawdę o sobie, żeby wprowadzić tego klienta w ogóle w całą resztę. Następnie, opisz swoje dotychczasowe doświadczenia i tu nie chodzi, o takie coś żeby wypisywać jak w CV wszystkie poprzednie stanowiska swojej pracy i firmy, tylko uwzględnić to co faktycznie może pójść na twoim korzyść, czyli na przykład, że dajmy na to jeszcze nie masz swoich klientów tak i dopiero robisz swoją pierwszą ofertę, no to takie, prace, takie stanowiska, takie informacje, które mogą być wspierające dla ciebie, żeby ten klient stwierdził „aha, czyli ona ma jakieś doświadczenie, czyli ona robiła to, to, to i to, czyli to mogę jej zlecić”.
Jeżeli masz już swoich klientów, no to już rewelacja to tak naprawdę, to można wtedy już sobie wpisać te konkretne tematy, co się robiło dla danych klientów, to zawsze fajnie wygląda. Kolejną rzeczą jest – wypisz rodzaje zadań, w których wspierasz klientów, czyli tutaj wtedy może nie rozbijamy na przykład działania concierge na te wszystkie pierdoły które można tam międzyczasie robić jako taka osoba do takich prywatnych spraw. Tylko bardziej właśnie tak ogólnie, żeby nie wiadomo tyle tego nie było, żeby nie zajęło ci pół oferty, ale żeby dało znać klientowi, że ty się zajmujesz i, że na przykład newsletterami, stronami internetowymi, to można oczywiście rozbić strony internetowe na jakieś konkretne tam podkategorie, tak tu i tak samo newsletter można przykład wypisać w jakich konkretnych programach robisz te newslettery, na przykład nie wiem jest to Mailerlite, Getresponse i Freshmail. Ale żeby to nie zawaliło ci pół oferty. To jest też dosyć istotna rzecz i warto to wszystko wypisać, żeby klient w ogóle wiedział, czego się spodziewać i co może ci zlecić.
Kolejną rzeczą jest zaprezentowanie swojego portfolio i tutaj zawsze mówię, że nie miałaś jeszcze klientów, nie masz w teorii portfolio, ale w praktyce możesz je sobie przecież zrobić. No bo zobacz, żeby stworzyć swojego Fanpage’a, swoją stronę internetową, swoje cokolwiek, to ty też musisz to na początek wytworzyć. Musisz zrobić grafiki, musisz napisać teksty, jeżeli chodzi o stronę internetową, musisz się ogarnąć w wordpressie i to wszystko ogarnąć, żeby w ogóle tą stronę zbudować, więc tak naprawdę, czy twój fanpage i to jakie treści tworzysz, jakie grafiki dodajesz i jak to wygląda, i wizualnie, i merytorycznie, może być twoim portfolio, może być twoją wizytówką. I tak samo, czy ta strona internetowa jako portfolio, bo zrobiłaś ją sama od a do z, dajmy na to, czyli grafiki, czy teksty na przykład blogowe, to tak naprawdę wszystko może być twoim portfolio. To nie muszą być rzeczy, które zrobiłaś dla klientów, to mogą być rzeczy, które robisz sobie do szuflady, prezentacyjnie, żeby pokazać, albo dla samej siebie. Także to też warto uwzględnić, bo często słyszałam: „ale ja nie mam portfolio, bo ja jeszcze nie miałam klientów”, to sobie zrób, bo to nie jest żadne, wiecie to nie jest, trudne. Tu możesz się pokazać, możesz zrobić przykładowe grafiki przykładowe teksty, a przykładowe nie wiem infografiki, newsletter i tak dalej i tak dalej. Także to tak naprawdę jest do zrobienia, tylko trzeba chcieć i trzeba trochę na to czasu poświęcić. Takiego, za który na starcie nikt ci nie płaci, ale to będzie procentowało.
Kolejną rzeczą jest w jakich programach pracujesz, czyli konkretnie możesz wypisać dajmy na to, że pracujesz: w Asanie, Trello dajmy na to właśnie w tym mailerlite, że działasz na wordpressie i tak dalej i w Canvie. Także tu wypisujesz konkretne programy. A dlaczego? Bo czasami klienci szukają wirtualnej asystentki, konkretnie pod obsługę danych programów. Dajmy na to mają newsletterów Active Campaign i chcą osoby, która zna ten program i umie się nim obsługiwać, żeby tam nie narobić jakiegoś zamieszania. Tak także o to chodzi i warto te programy wypisywać.
Napisz dlaczego warto wybrać właśnie ciebie.
Czyli tutaj już tak sobie piszesz o takich swoich dodatkowych fajnych umiejętnościach, jakichś super mocach – ja to nazywam super moce. Takie jakieś twoje wyróżniki, które dotyczą wyłącznie ciebie, które mogą jakoś cię lepiej postawić w oczach klienta dzięki temu, że właśnie o tym wspomnisz. Następną rzeczą jest cennik, czyli konkretnie przedstawiasz, co ile kosztuje, czyli dajmy na to nie wiem godzina pracy wirtualnej asystentki tyle, a tyle. A stworzenie strony internetowej tyle, a tyle. Rozdzielasz to sobie. Możesz to sobie zrobić na zasadzie pakietów godzin. Możesz to sobie zrobić na zasadzie, że po prostu nie ma pakietów, tylko jest konkretna stawka godzinowa i jej się trzymasz i rozdzielasz sobie tylko na przykład na zadania administracyjne i techniczne. Też tak można zrobić. Możesz sobie oddzielnie zrobić ofertę na media społecznościowe i to też można przełożyć w pakiety. Możesz działać na zasadzie projektowej, czyli generalnie film rozliczasz się konkretną stałą stawką za daną usługę, ewentualnie dostosowujesz ceny do potrzeb klienta. To zależy tak naprawdę od ciebie, jak chcesz sobie ułożyć ten cennik, jak on powinien wyglądać. Także tu jest możliwości jest mega mega dużo. Warto sobie przejrzeć, jak mają inne wirtualne asystentki na swoich stronach internetowych na przykład.
Kolejną rzeczą są warunki współpracy z tobą.
Czyli chodzi mi tutaj o to że, tutaj możesz coś dać na miarę tego co masz w regulaminie, ale generalnie chodzi o takie zasady współpracy, czyli jak to wygląda. Na przykład, że pracujesz w takim i w takim programie, na przykład przez Asanę i email delegowane są zadania, że zanim rozpoczniecie współpracę to zapraszasz na przykład na piętnaście czy tam trzydzieści minut darmowej konsultacji, gdzie tam porozmawiacie sobie o wszystkich szczegółach i je dopniecie. Że na przykład pracujesz w takich i w takich godzinach, w takie i takie dni, to już można w tym momencie dodać ,bo to może też wpłynąć na twoją korzyść oczywiście jeżeli ktoś doda, że pracuje, tylko nie wiem w poniedziałki, w środy i w czwartki od ósmej do dziewiątej, no to tak trochę słabo nie, ale jeżeli faktycznie tak dodasz, w jakich godzinach pracujesz możesz dodać, że na przykład jest opcja też działań wieczornych albo weekendowych że, tylko, że po prostu to inaczej kosztuje, że ile dajmy na to, że czas reakcji i tego jak zadanie zostanie zrealizowane, że to jest tam ileś tam dni i godzin, czy jak tam sobie uznasz. Możesz tam napisać na przykład, że dostosowujesz się do potrzeb klienta i do jego programów. Także to tak naprawdę tutaj też zależy od ciebie, jak ty ustalasz warunki właśnie współpracy, żeby zarówno i tobie i klientowi pracowało się fajnie. No i na samym końcu oczywiście kontakt do ciebie, czyli poza mailem: telefon, strona internetowa, twoje media społecznościowe, Fejsbuki, Instagramy, Linked in i tak dalej to też warto, bo klient może sobie zawsze tam zalukać, wejść, zobaczyć – „Aha czyli ona Instagrama robi tak. Fejsa tak, a strona też całkiem niezła”. Także to też jest taka fajna rzecz, żeby, jednak te kontakty dodać i pokazać, że ty jesteś tu, tu i tu. W końcu jesteś wirtualna asystentką, w końcu wspierasz w tych tematach, w końcu prowadzisz Instagramy, prowadzisz Fejsbuki i budujesz strony internetowe. Oczywiście mówię w teorii, bo nie musisz tego wszystkiego robić, ale jeżeli to robisz to warto żeby twoje medium pokazywało to, że się faktycznie na tym znasz i, że masz efekt.
Kolejnym tematem są miejsca na publikowanie ofert. Tu chodzi mi o taki ogół, że na przykład: na stronie internetowej możesz sobie zrobić podstronę „oferta” i tam po prostu wszystko pięknie wypisane, ale ewentualnie podzielone na różne oferty. Cennik może być na stronie oferty, może być też osobno jako kolejna podstrona, że to jak już chcesz, tak sobie robisz. Kolejną rzeczą jest na przykład fanpejdż. Na fanpage’u można dodać na przykład jest taka zakładka „usługi” – tam można sobie wklikać poszczególne usługi, jakie wykonujesz, tam można dodać ceny, zdjęcie, opis, link w do konkretnej oferty już na przykład na twojej stronie internetowej. Także tam też można w ten sposób publikować tą ofertę. Na razie porozmawiamy o tego typu. Później przejdziemy do dalszych możliwości. Na instagramie też oczywiście możesz dodać ofertę, podpiąć ją na Stories, czy właśnie na „feedzie”, zrobić kafelki, grafiki informujące o danej usłudze. Także to też można, tam też można dodać ofertę czy to właśnie na stałe w Stories żeby sobie było i podpisać „oferta”, czy to właśnie tak na podstawie kafelek czy nawet opisu bio kierującego do twojej strony i Email.
Na Linkedinie można dodać przecież coś na miarę CV. Na Linked in jest tyle miejsc żeby prezentować siebie i swoją ofertę, że można to robić tak naprawdę w różnych miejscach, ale podstawowym miejscem jest właśnie tam, gdzie robimy to swoje takie ala CV, które później sobie można nawet pobrać, jeżeli ktoś ma ochotę. Tutaj też zwracam uwagę na to, żeby nie wypisywać nie wiadomo czego wszystkiego, tylko faktycznie te tematy, te prace, te działania, które w jakiś sposób mogą nas wspierać w oczach klienta.
Na Youtubie można, przecież robić filmiki promo. Można stworzyć sobie konto i jeżeli czujesz się dobrze w wideo, to dlaczego nie? Przecież nikt ci nie zabroni właśnie tam przedstawiać swojej oferty? To mogą być typowe filmiki promo, które wykorzystasz tak naprawdę wszędzie indziej powyżej. To mogą być jakieś filmiki edukacyjne, w których na samym końcu przedstawić swoją ofertę, że ona w ogóle istnieje. Także też możliwości jest wiele.
Miejsca i sposoby na reklamowanie, czyli teraz porozmawiajmy o takich bezpośrednich. Mamy swoją ofertę rozpisaną, pięknie ładnie, czy to w pdf-ie czy to jako taka nutka z grafiką na przykład ala post, czy to ich gdzieś tam kierowanie do strony internetowej, no to można w grupach na fejsbuku tak, tylko tu jest ważne żeby działać tam, gdzie jest na to przyzwolenie, czyli na przykład jest, tak jak u mnie, promocyjna środa no i beng. Tak to można sobie dodawać bo to jest właśnie ten dzień, ta grafika, gdzie można się promować. To jest wiele grup tak naprawdę, w których są takie możliwości i daje się takie możliwości. Na przykład na mojej drugiej grupie to mam promocyjny tam czwartek i tam na tej drugiej grupie można sobie w czwartki się reklamować, już stricte jako wirtualna asystentka i tu trzeba uważać, bo wiele grup po prostu, na bezpośrednio, na tablicę nie zaakceptuję ci tej tego ogłoszenia. Są takie grupy które akceptują i po prostu tutaj najlepiej zrobić risercz, bo warto to zrobić tak, żeby się dostosować do tej grupy do jej regulaminu, żeby to miało ręce i nogi, żeby nikomu po prostu nie robić na złość.
Kolejną rzeczą są twoje media społecznościowe: postać postów, stories i tak dalej czyli to co mówiłam, żeby na przykład na swoim czy fanpage’u czy instagramie za pomocą, czy kafelek, czy stories, na przykład też na linkedinie też można dodawać, przecież posty na link nie żeby tam robić ładną grafikę napisać co oferujesz i tak dalej i to po prostu wyrzucać w postaci postów, ewentualnie później gdzieś tam reklamować po grupach na przykład jeszcze dodatkowo, tylko tu znowu z gwiazdką, że tam gdzie można i warto i żeby nie robić spamu, tylko żeby to faktycznie docierało do odpowiednich osób/klientów, także to też trzeba sobie o to zadbać.
Kolejną rzeczą jest newsletter można tworzyć newsletter można zbierać na niego osoby i wtedy też, co jakiś czas tą ofertę zamiennie z innymi różnymi informacjami i przemycać. Fora internetowe, gdzieś tam się ogłaszaj, tylko to też w miarę znowu takiego zdrowego rozsądku, jak i przy tych grupach. Kolejną rzeczą to są portale pracy ogłoszeniowe i płatne i bezpłatne. Te OLX-y i różne inne Pracuj i Gumtree i tak dalej. Tam możesz też dodać swoją ofertę i się oferować i może akurat też tam znajdziesz klientów.
Również w Polsce takim fajnym freelancerskim też miejscem jest Useme, przy okazji tam też można przez nich wystawiać faktury i funkcjonować tak w miarę, nawet jeżeli się jeszcze nie ma firmy, także to też sobie można sprawdzić. Kolejną rzeczą to za pomocą płatnych reklam w mediach społecznościowych i w google, czyli to już taki jest troszeczkę level wyżej, czyli jak już te organiczne metody wszystkie zostały wykorzystane, ty masz odpowiedni budżet na to, to dlaczego nie skorzystać właśnie czy z reklam na fejsbuku na instagramie czy nawet właśnie w google czy na youtubie, żeby tam coś sobie poleciało, trochę wydać kasy, ale to jest tak jakby najszybsza, najskuteczniejsza metoda promocji. Ale tu wtedy nie tylko działa twój czas, ale też właśnie trzeba trochę tej kasy wydać.
Teraz pośrednie, czyli na przykład udzielanie się i pomaganie na grupach tematycznych, czyli chodzi o to, że jeżeli znasz się na danym temacie, ktoś potrzebuje pomocy, ktoś pisze z jakimś pytaniem ty mu udzielasz odpowiedzi, ty mu udzielasz pomocy, dzięki temu budujesz takim swoją markę osobistą takiego eksperta, osoby, która się po prostu na tym temacie zna i też takie, że ludzie cię po prostu polubią, bo mu pomagasz, bo jesteś kojarzony.
Pokazywanie case studies swoich klientów, czyli jak im pomogłaś, jeżeli Twój klient na przykład się zgodzi, to żeby zaprezentować, w jaki sposób działaliście, jakie są rezultaty tego i tak dalej. Ale tu oczywiście to jak mówię, klient się musi na to zgodzić. Kolejną rzeczą jest pokazywanie opinii o współpracy z tobą, czyli po prostu prosimy naszych klientów o to, żeby nam udzielili opinii o naszej współpracy, bo ona bardzo pomaga. Często potencjalni klienci, którzy tam gdzieś cię obserwują i czają się na to, czy współpracować czy nie, to wejdą na fejsbuku w opinii,e czy na stronie internetowej w opinie. Wejdą tam i będą czytać, będą sprawdzać. Będą sprawdzać kogo obsługujesz i jak to wygląda i jakby analizować to, co tam klient o tobie napisał. Także to też może być dużo, taka furtka do kolejnego klienta dlatego warto tych swoich aktualnych klientów prosić o takie opinie. Najlepiej żeby były one wystawione publicznie, na przykład na fejsbuku, bo z fejsbuka zrobisz print screen i dodasz sobie na Instagram ,dodasz sobie na stronkę i wszystko gra i huczy.
Kolejną rzeczą to dzielenie się swoją wiedzą i to to już tak ogólni,e czy za pomocą właśnie Youtube i na niego wskakujesz i dzielisz się swoją wiedzą, czy tak jak na przykład w tej chwili jesteśmy tutaj i ja się dzielę z wami właśnie wiedzą o tym co robić, jak robić to tak samo możecie w ten sam sposób możecie funkcjonować. Czy to właśnie za pomocą postów edukacyjnych, czy blogowych, fejsbukowych, instagramowych. Także dzielcie się swoją wiedzą i to też wspiera później sprzedaż i pozyskiwanie klientów na nasze usługi ,czy tam produkty, w zależności co sprzedajemy, ale podejrzewam, że większość tutaj z was tu po prostu chcę sprzedawać usługi wirtualnej asystentki, czy social media menedżerki, czy projekt menedżerki, czy office menedżerki z sukcesem, także dlatego tu też dzisiaj ze mną jesteście.
Tego nie rób, czyli to co wam mówiłam, że mam takie kilka smaczków, takich po prostu co przyszło mi pierwsze do głowy, bo ostatnio gdzieś się z nimi spotkałam. I gdzieś mnie uderzyły, czyli to na przykład spamowanie po skrzynkach email, messengerze i wiadomościach na Linked in, czyli na zasadzie: dobra kopiuj wklej, masówka moja oferta i to jeszcze jakby ona była naprawdę wiecie jeszcze jak ta oferta jest jakaś taka naprawdę turbo super, to może jeszcze bym się zainteresowała, ale zazwyczaj to są takie po prostu kopiuj wkle,j często na przykład do kobiety w męskiej formie, albo mail na zasadzie trzy zdania tekstu i dołączony jak już jest dołączony załącznik to jest super i w wordzie na przykład CV. No nie. Tego klient nie zechce. To klient od razu wrzuci do kosza i nawet ci nie odpowie no i taka jest prawda no, więc tutaj trzeba warto do tego podejść z głową, jak chcesz przedstawiać ofertę, to najpierw na dobry początek uzyskaj na nią zgodę, żeby móc ją przedstawić, a jak już uzyskasz tą zgodę, to mieli taką fajną ofertę i tak dobrze zrobioną, żeby klient był nią zachwycony, a nie żeby stwierdził, że wysłała mi CV i dodała trzy zdania, że jest wirtualna asystentką no super – no i co związku z tym? Także warto o to zadbać, żeby to było dopracowane na picobello i nie wysyłane od razu, tylko na początek, na dobry początek chociaż poprosić o możliwość wysłania takiej oferty.
Kolejną rzeczą jest spamowanie na grupach, to wam już wcześniej wspominałam trochę o tym jak rozmawiałyśmy właśnie o reklamowaniu się na grupach i tak często takie osoby nie sprawdzają co to za grupa, tylko po prostu robią kopiuj wklej i masówkę, przy okazji może ich fejsbuk zablokować no, ale to pewnie osoby, które w ten sposób działają to nawet nie są tego świadome. Nie sprawdzają czego dotyczy grupa, co to za grupa, czy w ogóle zezwala na takie reklamy, na takie oferty, tylko po prostu walą jak leci po kolei. Także to jest naprawdę straszne i teraz powszechne bardzo, a to jest mega niefajne i pokazuje nas w złym świetle, a nie w dobrym. Plus jest taki, że często admini jednak te grupy moderują, więc aż takiego spamu nie ma, bo ja bardzo dużo tego typu ofert, odrzucam u siebie na przykład, bo mam w regulaminie swojej grupy, że to jest grupa, gdzie można oferować ogłoszenia, oferować pracę, a jeżeli się chce oferować swoje usługi jako wirtualną asystentkę, to jest do tego specjalny post w czwartek i tam wtedy można reklamować się do woli, jak leci i tak dalej. Ale grupa ma w swoim funkcjonowaniu działać na takiej zasadzie, że tam są ogłoszenia pracy. Także no jak ktoś tego nie sprawdza, tylko tak wysyła, to też o nim dobrze nie świadczy. Także zwrócić na to uwagę, żeby w ten sposób nie robić, tylko jak już chcecie reklamować się na grupach, to sprawdzić, ją prześwietlić, czy tam są na przykład dodawane faktycznie na feed różnego rodzaju oferty, ogłoszenia, czy też nie, czy tam jest konkretny dzień, kiedy można się reklamować. Także to od razu dużo lepiej wygląda i sobie to sprawdzacie. Ok, więcej czasu wam to zajmie, ale zaufajcie mi, że to będzie skuteczniejsze, będzie lepiej wyglądało i nikt was z tej grupy nie wywali. Fejsbuk was nie zablokuje i nikt nie będzie miał was za jakąś taką osobę, która po prostu wali spamem, zamiast faktycznie robić biznes.
Kolejną rzeczą jest ogłaszanie się na grupach na zasadzie: „Siema, jestem wirtualną asystentką. Szukam klientów”. No, to tak nie działa i szczególnie to nie działa w tą stronę, tylko w drugą. Ty musisz się pokazać, przedstawić, co Ty oferujesz, jaka ty jesteś super, co robisz i tak dalej i w ten sposób się promować, w ten sposób szukać klienta, a nie na zasadzie, że” siema, jestem wirtualnym asystentką, to choć kliencie daj mi kupę kasy i będziemy pracować, no nie, to nie działa w tą stronę, to działa w zupełnie drugą stronę. Także warto też mieć na uwadze, że tak nie robimy, bo z tego tylko wychodzi, że ktoś totalnie w ogóle nie wie na czym polega ta praca, nie wie na czym polega ta branża, nie wie jak szukać klientów, więc co ta osoba może dać temu potencjalnemu klientowi jako wirtualna asystentka. Nie robimy tak. To jest też ważne, żeby po prostu poznać gdzieś te wszystkie aspekty i tematy.
Podsumujmy. Pamiętaj o profesjonalnej i ładnej prezentacji swojej oferty, na przykład za pomocą fajnej strony internetowej lub ładnego pdf-a, takie ładne pdf z ofertą można zrobić w Canvie, na przykład ja te swoje takie pdf-y z ofertami właśnie robię w Canvie, jeżeli to są takie oferty, które na przykład klient mnie poprosić, aby mu wysłać drogą mailową. Publikuj w konkretnych miejscach, tam gdzie można sobie na to pozwolić i tam, gdzie są twoi klienci. To chyba nie muszę tego komentować, bo myślę, że każda z was wie o co kaman. Nie spamuj i nie działaj po omacku, strzelisz sobie w kolano i zrobisz czarny pijar. To jest takie moje podsumowanie, co robić, czego nie robić i mam nadzieję, że dzięki dzisiejszemu spotkaniu, dzięki dzisiejszej prezentacji będziecie dużo lepiej wiedziały, szczególnie na samym początku, jak w ogóle zacząć, co robić, czego nie robić. Jak to zrobić dobrze? A jak to zrobić niedobrze? Także gdzieś będziecie już to miały na uwadze, także mam nadzieję, że mogłam wam pomóc.
Jeżeli byście chciały ze mną jakoś szerzej po współpracować, spotkać się czy na konsultacje, czy na mentoringu trzymiesięcznym, czy też może chciałybyście zacząć od e-booka, kursu online, Wirtualnej Akademii, warsztatów, to serdecznie was zapraszam do mojego sklepu Www.WirtualnaAkademia.pl/sklep. Także możecie sobie zobaczyć, co oferuję i jak to wygląda, także zapraszam was serdecznie. Zobaczcie sobie, co tam jest fajnego, jeżeli byście chciały ze mną właśnie pracować jakoś tak konkretnie.